Álmodj szépeket! – Mennyi a babák, gyermekek alvásigénye?

A babák, gyermekek idegrendszerének megfelelő mértékű fejlődésében igen nagy szerepet játszik az optimális mennyiségű alvás. Az újszülöttek például még napi 16-19 órát alszanak, és ahogy növekednek, ez a szám úgy csökken apránként. Mégis mennyi az adott életkornak megfelelő alvásigény?
A pihentető alvás minden életkorban elementáris fontosságú, jelentős szerepet tölt be az életünkben. Az alváshiánynak megannyi negatív hatása van az egészségünkre, így a kisgyermekek fejlődésére is. Mivel a babák között nagyok lehetnek az egyéni eltérések, mindig testre szabott megfigyelés alapján lehet megállapítani, hogy a kicsi eleget alszik-e.  

0-3 hónapos korig: 16-20 óra naponta

Az újszülött még napi 16-20 órát alszik, gyakran előfordulhat, hogy napközben 4 órát is pihennek egyhuzamban. Az általános azonban az, hogy 3 óránként ébrednek – nappal, éjszaka egyaránt.

3-6 hónapos korig: 15-16 óra naponta

Ebben a korban a babák többsége elkezd próbálkozni a helyváltoztatással, ez kihatással lehet az alvására is, hisz jobban elfáradnak ezekben a tevekénységekben (oldalra, hasra, hátra fordul). Napközben még többször alszanak.

6-12 hónapos korig: 14-16 óra naponta

Ebben az életkorban már megpróbálkoznak a nagyobb helyváltoztatással is, legtöbbjük elkezd kúszni, mászni, felállni, esetleg elindul. Ezek az új mozgásformák izgatottsággal is együtt járnak a részükről, ez nehezebbé teheti az elvalvást és megzavarhatja a nyugodt, hosszabb pihenést. Napközben még kétszer alszanak, 2-3 órát egyhuzamban.

1-3 éves korig: 12-14 óra naponta

Az egyéves gyermekek lassacskán átállnak a napi egy hosszabb alvásra (2-3 óra), mely egészen 3 éves korig jellemző marad.

3-5 éves korig: 11-13 óra
Iskolás korig még a legtöbb kicsi igényli a délután alvást (1 óra).

Káros lehet az egészségre, ha a gyermek kevesebbet alszik a kelleténél. A kialvatlan kicsik kevésbé tudnak koncentrálni, nyűgösek és türelmetlenebbek, mint kipihent társaik. Hosszú távon pedig a megfelelő fejlődést negatívan befolyásolja az alváshiány (idegsejtek kimerülése, magasabb rendű idegtevékenység zavara, tanulás- és gondolkodászavar).
A szülők segíthetnek a piciknek a nyugodt, hosszú alvásban, ha néhány dologban együttműködnek gyermekükkel. Az ébrenlét időszakában tartózkodjunk minél többet a szabadban, lefekvés előtt alaposan szellőztessük ki a szobát. A gyermek viseljen kényelmes ruházatot alváskor, biztosítsunk csendet a pihenőidőben.
Fontos a babának, hogy lehetőleg mindig azonos időintervallumban aludjon. Alakítsunk ki egy kis rituálét, amit minden elalvás előtt elvégzünk (meseolvasás, nyugodt, csendes környezet, közösen eltöltött idő).
(Minden mutató, amit gyerekekkel kapcsolatban szoktunk emlegetni, csupán irányadó adat az édesanyák, édesapák számára. Mivel minden gyerek más és más, nem törvényszerű, hogy viselkedése megegyezik a szakirodalomban leírtakkal. )
Szólj hozzá a Facebookon, vagy írj az info@csakbaba.hu - ra!

O.K.G.

Hozzászólások